به تهران تبلیغ خوش آمدید

تفاوت میان بتن، سیمان و ملات چیست؟

دستگاه سیمان پاش

بتن، سیمان و ملات سه محصولی هستند که ممکن است گاهی با هم اشتباه گرفته شوند. این موضوع به این دلیل است که بیشتر افراد از تفاوت میان این سه آگاه نیستند و درنتیجه آن را در مواردی به جای هم به کار میبرند. در این مقاله میخواهیم به بررسی تفاوت میان این سه مفهوم پرداخته و ویزگیهای هریک از آنها را بررسی کنیم.

بتن چیست؟

بتن یکی از پایه ای ترین موادی است که در ساخت ساختمانها در سرتاسر دنیا به کار میرود. این ماده درواقع مخلوطی از سنگدانه ها با اندازه های مختلف است که با استفاده از یک خمیر به هم چسبیده اند. خمیری که برای چسباندن سنگدانه ها در بتن مورداستفاده قرار میگیرد، ترکیبی از سیمان و آب است. البته در مواردی برای تغییر خاصیتهای بتن به آن یک سری مواد افزودنی هم اضافه میشود.

این ماده های افزودنی باعث میشوند که انواع بتن خواص بسیار متفاوتی با هم داشته باشند. تاجاییکه برخی از بتنها میتوانند خم شوند و یا به طور خودکار ترکهای ایجادشده در خود را ترمیم کنند. همین تنوع در ساختار بتن و ویزگیهای آن باعث شده است که این ماده موارد مصرف زیادی رد ساختمان سازی داشته باشد. حالت فیزیکی بتن در ابتدا به صورت مایع است. اما پس از قرارگیری در قالبهای مختلف به حالت جامد تغییر شکل میدهد.

سیمان چیست؟

همانطور که گفتیمم سیمان یکی از مواد اولیه برای ساخت بتن و البته ملات است. سیمان به شکل پودر یافت میشود و میتواند در اثر ایجاد یکک واکنش شیمیایی با آب، خاصیت چسبندگی را ایجاد نماید. سیمان از اجزای مختلفی ساخته میشود که از مهمترین آنها میتوان به خاک رس و آهک اشاره کرد. سیمان ماده ای است که در اثر ترکیب این مواد به صورت خردشده و قرار گرفتن آنها بر روی حرارت به دست میآید.

بسته به ترکیباتی که برای ساخت سیمان استفاده میشود، این ماده نیز انواعی دارد و در رنگهای مختلفی تولید میشود. نمونه های سبکتر با رنگهای روشن مانند سیمان سفید پرتلند در نمای ساختمانن استفاده میشوند. اما نمونه های معمولی با رنگ خاکستری معمولا به عنوان یک عنصر پیوندی مورداستفاده قرار میگیرند. برای اجرای سیمان در ساختمان از دستگاه سیمان پاش استفاده میشود. این دستگاه میتواند پرت مواد را تا حد زیادی کاهش داده و به اجرای یکنواخت تر کمک زیادی کند.

ملات چیست؟

ملات نیز یکی از ترکیباتی است که به کمک ماسه و سیمان ساخته میشود. ملات در ابتدا یک ماده خشک است. بنابراین برای استفاده از این ماده و فعال شدن سیمانی که در ترکیبات آن قرار دارد، باید کمی آب به ملات اضافه شود. بنابراین میتوان گفت که ملات نیز به عنوان ماده ای برای چسبندگی استفاده میشود. به همین دلیل از ملات برای نگهداری اجزای فیزیکی ساختمان مانند آجر و سنگ استفاده میشود. ماسه ای که برای ساخت ملات مورداستفاده قرار میگیرد، انواع مختلفی دارد. به عنوان مثال ماسه سنگ یکی از پایه های اصلی در ساخت ملات است که با توجه به اندازه سنگدانه های آن، خاصیت و کاربرد ملات تعیین میشود.

بتن، سیمان و ملات چه تفاوتهایی با هم دارند؟

ملات، بتن و سیمان انواع مختلفی از مصالح ساختمانی هستند که شناخت درست آنها میتواند به کاربرد صحیح هریک کمک کند. سیمان به عنوان یک ماده پایه در ملات و بتن مورداستفاده قرار میگیرد. در این میان سیمان و ملات خاصیت چسبندگی دارند. اما بتن به خودی خود خاصیت چسبندگی ندارد. به همین دلیل هرچند شاتکریت به عنوان بتن پاششی شناخته میشود، به دلیل خاصیت چسبندگی خود، درواقع نوعی ملات است. بتن یک ترکیب زمخت تر از ملات است و سنگدانه های آن اندازه بزرگتری دارند. به همین دلیل از ملات بیشتر در نمای ساختمانها استفاده میشود. وجود این ویژگیهای متفاوت در میان بتن، سیمان و ملات باعث شده است که موارد استفاده هریک از آنها کاملا متفاوت باشد.